کد مطلب:211281 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:121

بهترین لباس
فخیر لباس كل زمان هو لباس اهله

امام الصادق (ع)

مردی آمد حضور امام صادق علیه السلام پرسید شما كه می فرمائید علی بن ابیطالب علیه السلام همیشه لباس خشن و زبر و بی ارزش به تن می كرد و پیراهن خود را چهار درهم می خرید و برای زندگی جز به رزق و روزی روز توجهی نداشت چگونه خود شما لباس لطیف قیمتی به تن می كنید؟!

«قال علیه السلام علی بن ابیطالب صلوات الله علیه كان یلبس الخشن فی زمان لا ینكر فیه لو لبس مثل ذلك الیوم لشهر به - فخیر لباس كل زمان هو لباس اهله»

فرمود علی بن ابیطالب علیه السلام لباس خشن می پوشید كه اكثر مردم چنان لباس را می پوشیدند حتی شیخین نیز از همان لباس ساده و بی ارزش به تن می كردند بهترین لباس در هر زمان



[ صفحه 79]



لباس اهل آن زمان است آن روزی كه علی بن ابیطالب علیه السلام چنان لباس می پوشید خلیفه وقت و اشراف زمان هم همان لباس را می پوشیدند ولی امروز خلیفه كه لباس سلطنتی پوشیده من هم باید لباس زمان را بپوشم كه در نظر مردم مورد تحقیر قرار نگیرم.

شیخ كلینی روایت می كند كه سفیان ثوری وارد بر جعفر بن محمد شد دید لباس سفید عالی به تن كرده بسیار مجلل و زیبا است گفت یا جعفر این لباس لباس تو نیست!!

امام صادق علیه السلام فرمود بنشین گوش كن كه این نصیحت برای تو بهتر از هر چیزی است.

فرمود كوشا باش بر سنت بمیری نه بر بدعت - پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم در روزگاری بود كه همه مردم در فقر می زیستند امروز همه مسلمین در غنی و بی نیازی هستند آن روز باید لباس پیشوای قوم مانند ضعیفترین مردم باشد امروز همان سنت حكمفرما است.

زیرا چنانچه در جای خود گفتیم عصر اول عباسی ثروت دولت اسلامی به منتها درجه رسید به طوری كه با همه خرجهای اضافی مازاد سالیانه از ده میلیون دینار طلا می گذشت و این رقم در آن عصر بسیار اهمیت داشت.

در روایت دیگر می نویسد: سفیان بن عیینه وارد بر امام صادق علیه السلام شد دید آن حضرت لباس خز به تن كرد بسیار قیمتی و بااهمیت گفت علی بن ابیطالب علیه السلام لباس خشن می پوشید و تو چنین لباس كوهستانی می پوشی - فرمود ای سفیان علی علیه السلام در زمان فقر عمومی و ضعف بنیه اقتصادی قرار گرفته بود و من در سعه مالی و توسعه اقتصادی واقع شدم او لباس زمان خود را می پوشید و من لباس زمان خود را می پوشم.

به سفیان ثوری فرمود ان الله لم یحرم الزینة و اذا كانت الزینة غیر معرفه فنحن بها اولی.

سفیان ثوری می خواست امام صادق علیه السلام را تحقیر نماید یك روز در مسجد گفت تو از تقوی و پارسائی دم می زنی و لباس خز می پوشی من كه چنان دعوی ندارم لباس خشن بر تن كرده ام سفیان نمی دانست كه امام صادق علیه السلام از لباس زیرین او هم خبر دارد فرمود نزدیك بیا جمعی حاضر بودند لباس زیرین خود را كه كرباس بی قیمت و خشن بود روی بدن پوشیده تا خدا را همیشه به یاد داشته باشد نشان او داد و پس از آن فرمود ای سفیان تو چگونه لباس به تن كردی لباس روی او را كه خشن بود عقب كرد دیدند لباس حریری روی بدن پوشیده است فرمود این شرط تقوی نیست من از آن جهت كه در نظر مردمی كه عقلشان در چشمشان قرار دارد و از



[ صفحه 80]



اطراف و اكناف می آیند امام خود را بشناسند روی لباس زیرین حبه خز و دیبا و عبای خز ثمین می پوشم و در كار خود خدعه و عوام فریبی ندارم اما تو برای فریب مردم لباس زیرت نازك و لطیف و لباس رو را خشن دربر گرفته ای.

ابونعیم در حلیة الاولیاء می نویسد: سفیان ثوری گفت دخلت علی جعفر بن محمد و علیه جبة خز دكنا و كساء خز فجعلت انظر الیه معجبا فقال لی یا ثوری مالك تنظر الینا لعلك تعجب مما رأیت فقلت له یابن رسول الله (ص) لیس هذا من لباسك و لا لباس آبائك فقال یا ثوری كان ذلك زمانا مقفرا مقترا و كانوا یعملون علی قدر اقفاره و اقتره و هذا زمان قد اسبل كل شی ء فیه غزالیه.

چنانچه گفته شد امام علیه السلام می فرماید بهترین لباس لباس اهل زمان است در محیطی كه همه در رفاه و آسایش و غنی و بی نیازی هستند باید از بهترین پارچه لباس بپوشند و در محیط فقر و نیاز باید لباس ساده و بی آلایش پوشید.